Webwinkel beginnen ? Hier zijn de 4 fouten die ik maakte + 4 tips om ze te voorkomen.

Wil jij ook zo graag een webwinkel beginnen ?

Je bent niet de enige. Als we het CBS mogen geloven telde Nederland in januari 2016, 32.000 pure webwinkels, een toename van 10% ten opzichte van het jaar ervoor.

Ondertussen zitten we in 2019 en zijn we de 40.000 webwinkels gepasseerd en voor de komende jaren zal het alleen maar meer worden.

Iedereen zit dus “aan de webwinkel” zo lijkt het wel….. 

Logisch, want het beginnen van een webwinkel is makkelijker dan ooit!

Platforms als Mijnwebwinkel.nl, Strato en Ccvshop bieden oplossingen waarbij (bijna) alles voor je is geregeld.

Ben je op zoek naar motivatie en inspirerende verhalen van andere succesvolle ondernemers? Google dan even.

Het internet staat vol met verhalen over hoe je makkelijk en snel een “6- figure”- webwinkel opbouwt.

In veel gevallen is het enige wat je nodig hebt een product en een betrouwbare leverancier. Als het even kan een dropshipper, zodat je zelf geen voorraden hoeft aan te houden.

Dropshippers

“Start selling anything from keychains to backpacks” enselling things online is the easiest way for ANYBODY to build a real work-at-home business”, zijn slogans waarmee dropshipping- websites je proberen warm te draaien om een webwinkel te beginnen.

Sommige bieden zelfs een compleet ingerichte webwinkel, inclusief “Thousands of Products” en “100+ Drophship Suppliers” uit “Any Industry”!

Wooow…

….wie wil er nou niet chinese Buddah-armbandjes, cat-sweaters, drones en bikini’s vanuit huis verkopen van één van de leveranciers van die fameuze “100+”– lijst ?!

( sssst…. niet verder vertellen, maar bijna niemand verkoopt die dingen op internet…. Ik denk dat we een gat in de markt hebben ! )

Het is maar dat je het weet…

Hoewel…. deze meneer schijnt er maar liefst US$ 11,793.97 in zijn eerste maand mee te hebben verdiend en dat terwijl hij gewoon fulltime werkte…..

Gelukkig was hij naar eigen zeggen altijd al: “interested in eCommerce so I didn’t need much convincing to start”.

Man o man……gelukkig maar!

Uiteraard klinkt dit te mooi om waar te zijn…

En dat is het ook.

De realiteit van het succesvol starten en runnen van een webwinkel is volledig anders en het bovenstaande was sarcastisch bedoeld, al had je dat waarschijnlijk al begrepen.

Niet dat er iets mis is met dropshipping of mensen die hiermee hun geld verdienen!

Er zijn ongetwijfeld genoeg mensen die hiermee goede zaken doen, maar mijn idee voor het beginnen van een webwinkel is anders.

Het succesvol beginnen van een webwinkel vraagt volgens mij om:

  • Tijd.
  • Geduld.
  • Strategisch inzicht.
  • Zakelijk inzicht.
  • Planning.
  • (Geld).
  • Kennis van techniek en;
  • heel veel doorzettingsvermogen.

Ik kan het weten, want in 2012 bouwde ik vanuit het niets een webwinkel maar dan zónder dropshipping en zónder gebruik te maken van de bestaande “webwinkel”- platformen.

Waarom ?

Omdat ik het leuk vond en omdat ik wilde zien wat ik kon bereiken.

Mijn product ? Baby- rompertjes van organisch verbouwd katoen.

Niet omdat ik als man gek was op babykleertjes (dat zou wat vreemd zijn), maar omdat babykleding makkelijk te versturen was met de post.

De ideeën en de technische kennis voor het bouwen van een webwinkel had ik, maar toch maakte ik nog genoeg fouten…..

Wil jij een webwinkel beginnen ?

Hou dan de kurk nog even op de fles.

Lees eerst de onderstaande lijst met 4 fouten die ik maakte bij het starten van een webwinkel zodat jij goed uit de startblokken komt!


Fout 1: Denken dat je alles zelf kunt

ik kon wel aardig websites bouwen in html en CSS, maar het bouwen van een volledig functionerende webshop is toch andere koek.

Daar kwam ik na bijna 2 maanden uitproberen en testen ook achter. De webshop werkte niet goed en opeens zat ik ’s avonds met een ontwikkelaar uit Kroatië via Skype “live” in te loggen op mijn server om het probleem op te lossen. Leuk is anders….

Zoiets zou ik nu nooit meer doen!

Mijn tip:

Informeer van tevoren welk systeem voor jouw nieuwe webshop het beste is en ga niet zelf het wiel opnieuw uitvinden.

Begin je net ?

Maak je dan niet al te druk over het ontwerp en de functionaliteit maar neem iets wat vanaf het begin af aan werkt.

Gebruik bijvoorbeeld een dienst als mijnwebwinkel.nl.

Dit bespaart je een hoop tijd en frustratie. “Mooi maken” komt later wel.

Op naar de volgende fout…

Fout 2: 100% vooruitbetalen aan je leverancier 

Mijn hele voorraad rompertjes betaalde ik vooruit aan de leverancier in Engeland, terwijl ik ze eerst nog maar eens moest zien te verkopen. Het gevolg was dat ik mijn geld kwijt was en geen nieuwe investeringen in voorraad of andere zaken kon doen.

Mijn tip:  betaal nooit 100% vooruit aan je leverancier, maar doe bijvoorbeeld 70-30, 60-40 of 50-50.

In veel gevallen is dit lastig want leveranciers willen vaak 100% vooruitbetaling, helemaal als je voor het eerst besteld.

Toch raad ik je aan om niet klakkeloos mee te gaan met wat een leverancier wil.

Zij willen namelijk geld aan je verdienen (logisch), maar ondertussen ligt het risico bij jou.

Maak dus goede afspraken over de betalingstermijn en ook over de minimum af te nemen hoeveelheden.

Fout 3: Werken met grote internetbureaus in plaats van freelancers

Als starter kun je voor sommige zaken beter werken met freelancers en zzp’ers dan met grote internetbureaus.

In mijn geval besteedde ik het schrijven van content voor mijn webwinkel uit aan een groot internetbureau.

Vele facturen volgden, maar de resultaten bleven uit. Later kwam ik erachter dat dit internetbureau zó vol zat, dat ze helemaal geen tijd voor me hadden.

Mijn werk belandde op het bureau van een projectmanager die mijn teksten “erbij” deed, naast al het werk dat hij voor grotere klanten moest doen.

Hoe anders zou het zijn geweest als ik het bij een goede freelancer had neergelegd ? In ieder geval zouden er “kortere lijntjes” zijn geweest.

Mijn tip:

Als je werk moet uitbesteden, laat dit dan (waar mogelijk) door een freelancer doen. Zij zijn specialisten in hun vakgebied en, net als jij, ondernemer. Misschien leer je ook nog iets van elkaar.

Dat wil niet zeggen dat interbureaus per definitie niet werken. De vraag is alleen wel of je ze echt nodig hebt als je net begint en nog niet het budget van Zalando of Bol.com hebt.

Fout 4: Geen SEO en weinig blogs

De grootste fout die ik maakte toen mijn webwinkel online stond was dat ik geen aandacht meer besteedde aan SEO en bloggen.

Ik dacht dat klanten me wel zouden vinden.

Mijn website was toch goed en ik verkocht toch mooie producten ?

FOUT!

In werkelijkheid gebeurde er weinig die eerste maanden. Ik had misschien twee of drie kopende klanten…… pas toen ik regelmatiger gingen bloggen ging dat aantal omhoog.

Wegens tijdgebrek moest ik in 2015 uiteindelijk mijn webwinkel sluiten. Erg jammer als je kijkt naar de tijd, moeite en geld die ik erin had gestopt.

Als ik weer opnieuw zou moeten beginnen zou ik het natuurlijk helemaal anders aanpakken!

Hoe?

Ik zou beginnen met goed marktonderzoek en me wellicht nog verder specialiseren.

Daarnaast zou ik een effectieve contentmarketing-strategie schrijven en van daaruit mijn online winkel laten groeien.

Auteur:

Hi! Ik ben Leon Fassbender. Freelance tekstschrijver, Ultra- ENFP‘er en waterman tegelijk. Resultaat? Dromen over hoe de wereld beter kan. Mijn schrijven en ideeën zijn gericht op technologie, business, marketing en duurzaamheid.

Geplaatst op