Zó schrijf je een goede productbeschrijving in 5 stappen.

In mijn vorige blog schreef ik over productbeschrijvingen die niet werken. Nu vraag je je natuurlijk af hoe het dan wél moet. Dat hoop ik je hier uit te leggen. De volgende vijf stappen zullen je helpen om ook jouw productbeschrijvingen te verbeteren. Daar gaan we!

1. Doe een zoekwoordenonderzoek

Voordat je überhaupt in de pen klimt, wil je duidelijk hebben op welke (long tail) zoekwoorden je klant zoekt. Nemen we als voorbeeld een online schoenenwinkel waarin je met wol gevoerde laarzen verkoopt. Je kunt de term met wol gevoerde laarzen natuurlijk gebruiken, maar misschien zoekt jouw klant wel op schapenvacht laarzen of warme laarzen. Of misschien zoekt hij wél op met wol gevoerde laarzen, maar is de competitie voor deze term zo groot dat je hier nooit op zult ranken.

Weet dus voordat je gaat schrijven op welke zoekwoorden je je richt.

Meten is weten! Lekker cliché, maar daarom niet minder waar….

Handige tools voor zoekwoordenonderzoek zijn keywordtool en Ubersuggest, hoewel er letterlijk een gazillion andere tools te vinden zijn als je even googelt.

En check dan ook meteen even op welke zoekwoorden je concurrent gevonden wordt….

Google Analytics

Gebruik Google Analytics om te kijken op welke zoektermen je klanten nu al bij je binnenkomen.

Misschien wordt je al goed gevonden op bepaalde zoektermen, en kun je deze op een creatieve manier in je beschrijvingen meenemen, zonder content te dupliceren uiteraard, want dat is weer slecht voor je SEO.

2. Get to the point….. en snel!

Als je eenmaal begint met schrijven zorg er dan voor dat het voor je klant meteen duidelijk is wat je te bieden hebt. De attention span van een gemiddelde online shopper is kort.

Zeer kort.

Als jouw klant dus niet vindt wat hij zoekt, is hij binnen no time weer weg.

Voor je productteksten betekent dit dus dat je moet starten met een korte maar bondige samenvatting van jouw product, waarin je de belangrijkste kenmerken vermeldt.

Voor veel webshops blijft het hier overigens bij, waardoor ze hun kansen op goede rankings en betere conversie aanzienlijk verkleinen.

Voor deze samenvatting geldt:

  • Houd het kort, maar wees wel concreet en duidelijk
  • Beschrijf de belangrijkste kenmerken van je product

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld deze productbeschrijving van Coolblue:

Kort, concreet en duidelijk.

Daarna begin je met een uitgebreide producttekst, waarin je op een zo natuurlijk mogelijke manier je zoekwoorden verweeft.

Het doel hierbij is overigens niet om je tekst vol te proppen met zoekwoorden….. schrijf altijd eerst voor je gebruikers !

3. Schrijf de uitgebreide producttekst

Nu je de samenvatting hebt geschreven is het tijd voor de uitgebreide producttekst. Met uitgebreid bedoel ik natuurlijk niet dat je je bezoeker moet storen met langdradig en wollig proza…..

Ook hier geldt weer dat je concreet en to the point moet schrijven, hoewel iets meer artistieke vrijheid geoorloofd is om je teksten interessant te maken.

Voor het schrijven van de uitgebreide producttekst geldt:

  • Denk na over de vragen die je klanten hebben en beantwoord deze!

Om terug te gaan naar het voorbeeld van de gevoerde laarzen: een vraag van je klant zou bijvoorbeeld kunnen zijn of de laarzen volledig of slechts gedeeltelijk gevoerd zijn?

Hebben de zolen een profiel of glij ik uit bij nat weer ?

Probeer dit soort vragen op een natuurlijke en overtuigende wijze te beantwoorden.

4. What’s in it for me ?

Misschien wel de belangrijkste van allemaal……

Online shoppers willen weten hoe jouw product hun ongemak of probleem kan verhelpen.

Dat jouw laarzen met wol gevoerd zijn is leuk en moet zeker vermeld worden, maar beschrijf vooral ook hoe jouw laarzen de voeten van je klant warmhouden tijdens een lange wandeltocht bij -5.

Of vertel hoe de speciale coating ervoor zorgt dat je voeten lekker droog blijven als het regent.

Om het het samen te vatten:

  • Beschrijf de essentie van jouw product vanuit het oogpunt van je klant. Benefits first.

Om het af te maken voeg je hierna de specificaties van je product toe, maar kopieer AUB niet letterlijk alle specificaties van de fabrikant…..

Dat doet iedereen namelijk al. 🙂

En Google wordt daar niet happy van…..(je klanten trouwens ook niet..)

5. Wees uniek en waardevol

Hoe je het ook doet, zorg ervoor dat jouw productteksten uniek en waardevol zijn.

Bedenk dat het schrijven van een goede producttekst geen one size fits all is.

Er zijn meerdere manieren om het doen, maar ik hoop dat bovenstaande tips je zullen helpen bij het verbeteren van jouw productbeschrijvingen!

Gebruik de bovenstaande tips als je aan de slag gaat met het schrijven van je productbeschrijvingen of besteed het uit aan een goede copywriter!

Auteur:

Hi! Ik ben Leon Fassbender. Freelance tekstschrijver, Ultra- ENFP‘er en waterman tegelijk. Resultaat? Dromen over hoe de wereld beter kan. Mijn schrijven en ideeën zijn gericht op technologie, business, marketing en duurzaamheid.

Geplaatst op