De kracht van zakelijk bloggen: 4 voordelen en 14 tips om van je zakelijk blog een succes te maken.

In vorige mijn blog sprak ik over het runnen van een webwinkel maar vandaag gaan we het hebben over iets heel anders, namelijk zakelijk bloggen.

Eerst geef ik je 4 voordelen van zakelijk bloggen en daarna 14 (!) tips om van je zakelijke blog een succes te maken.

Het hebben van een goed zakelijk blog is anno 2019 geen overbodige luxe, maar een noodzaak. Tenminste, als je meer klanten wilt binnenhalen (en wie wil dat nou niet ) ?

Waar bloggen in het begin van de jaren 90 ontstond als middel om je persoonlijke verhalen en avonturen met de wereld te delen, is het tegenwoordig een essentiële tool in de gereedschapskist van bijna iedere marketeer en content creator.

Zonder zakelijk blog besta je als bedrijf eigenlijk niet, simpelweg omdat je niets te vertellen hebt.

Bedrijven die niets te vertellen hebben zijn als gasten op een verjaardagsfeestje die rondkijken (en een puntje slagroomtaart wegwerken) zonder iets te zeggen.

Niet dat er iets mis is met stille, slagroomtaart-etende feestgangers, maar mensen luisteren nu  eenmaal graag naar verhalen. Helemaal als je iets interessants te vertellen hebt.

Datzelfde is van toepassing op bedrijven.

Mensen zijn eerder geneigd zaken te doen met een bedrijf dat (letterlijk) spreekt, dan met een bedrijf dat een mooie website heeft maar verder…..

……………

stil is.

Kun jij content bieden die de concurrent niet biedt ? Mooi.

Helpt die content je klant om zijn of haar probleem op te lossen ? Beter.

Worden klanten een stukje wijzer iedere keer dat ze jouw website bezoeken ? Top!

Dát is de kracht van zakelijk bloggen.

Maar dat is niet alles. Volgens Amerikaans onderzoek hebben bedrijven die zakelijk bloggen:

  • 126% meer leads dan bedrijven die niet bloggen.
  • 434% meer geïndexeerde pagina’s op Google en;
  • 97% meer inbound links.

Zakelijk bloggen werkt dus.

Met mijn blog doe ik precies hetzelfde.

Je krijgt als lezer waardevolle informatie waar je (hopelijk) iets aan hebt.

Hier zijn nog twee voordelen :

  1. Kostenbesparing op reclame en Google Ads.

Dit vind ik zelf een van de grootste voordelen van zakelijk bloggen!

Waar je bij services als Google Ads moet blijven investeren om resultaat te zien, is het schrijven van een goed zakelijk blog een eenmalige investering die zich door de tijd heen terugbetaalt.

Iets wat je vandaag op je blog zet, blijft daar staan en zorgt dus ook in de toekomst voor leads en klanten.

Bij Google Ads houdt het op, zodra je stopt met betalen.

“Kan zakelijk bloggen Google Ads dan vervangen ?” hoor ik je nu zeggen….

Nee.  Adverteren en bloggen vullen elkaar aan.

Als je snel resultaat wilt, zijn advertenties op Google een uitstekend middel om leads en sales te genereren.

Bij bloggen daarentegen, richten we ons op de lange termijn.

Vergelijk het met beleggen.

Je kunt gaan daytraden op de beurs of je kunt ervoor kiezen je geld te investeren in lange- termijn fondsen, waarmee je met kleine stapjes vermogen opbouwt.

Bloggen, (en contentmarketing in het algemeen), vallen in die tweede categorie.

2.    Minder acquisitie

Heb jij ook zo’n hekel aan koude e-mails sturen of bellen terwijl nooit iemand reageert of terugbelt ? Ik ook.

Maar wat nu als we in plaats van constant te zoeken naar klanten, onze tijd besteden aan het creëren van content van hoge kwaliteit op ons zakelijke blog ?

Wat als de klanten naar ons toekomen in plaats van andersom ?

Ook hier biedt zakelijk bloggen de uitkomst.

Begin met het creëren van echt goede blogs, waarbij je je klanten meerwaarde biedt.

Vroeger of later zullen de klanten naar jou toekomen.

Gegarandeerd.

Wie had het ook alweer over bellen en e-mailen ?

Ok……je kent nu de voordelen van zakelijk bloggen maar wat nu ?

Hoe zorg je ervoor dat je blog succesvol wordt ?

Lees door want hier zijn mijn (trommelgeroffel…) :

14 tips voor een geweldig zakelijk blog.

  1. Gebruik foto’s waar geen copyright op zit en zoek de juiste licentie.

Gebruik geen willekeurige foto’s uit Google op je zakelijke blog. Op beeldmateriaal rust namelijk copyright.

Ga dus niet zomaar foto’s van anderen “stelen”, tenzij je het leuk vindt om rechtszalen van binnen te zien natuurlijk.

Maak in plaats daarvan gebruik van:

  • Je eigen foto’s;
  • foto’s uit het publieke domein;
  • foto’s met een creative commons licentie of;
  • betaalde stock foto’s met de juiste licentie.

“Eh, waar vind ik die foto’s ?”

Onder andere op deze sites:

Pexels

Mijn favoriet. “The best free stock photos shared by talented photographers” zeggen ze zelf.

Pexels wordt regelmatig geupdate met nieuwe foto’s.

Wikimedia commons

Wikimedia Commons (of kortweg Commons) is een online repository van gratis te gebruiken afbeeldingen, geluiden en andere mediabestanden. Het is een project van de Wikimedia Foundation.

Bestanden van Wikimedia Commons kunnen worden gebruikt in alle Wikimedia-projecten in alle talen, waaronder Wikipedia, Wikibooks, Wikivoyage, Wikispecies, Wikisource en Wikinews, of gedownload voor gebruik op andere locaties. Vanaf 2018 bevat de repository meer dan 50 miljoen gratis mediabestanden beheerd en bewerkbaar door geregistreerde vrijwilligers.

Dat heb ik natuurlijk niet zelf getypt… . (handig dat Google translate).

New Old stock

Vintage foto’s uit openbare archieven.

Pixabay

Pixabay.com is een internationale website voor het delen van foto’s, illustraties, vectorafbeeldingen en filmmateriaal onder een eigen licentie. Vanaf november 2017 biedt Pixabay meer dan 1.188.454 gratis foto’s, illustraties en vectoren en video’s.

Adobe Stock

Stock foto’s. Je moet hiervoor wel een abonnement afsluiten (het is Adobe he?!).

Flickr

Wie kent Flickr niet?! Ook hier kun je terecht voor foto’s maar zorg er wel voor dat je zoekt op de juiste licentie.

Hier vind je informatie over alle beschikbare licenties op Flickr.

Andere sites

Heb je de juiste foto nog steeds niet gevonden ? Zoek dan ook eens op onderstaande sites:

Snappygoat.com

Heb je geen zin om al die websites handmatig  af te gaan voor foto’s ?

Snappy Goat zoekt voor je op alle stockphoto- sites tegelijk. Het is een beetje het booking.com van de stock-photos.

Wat je ook doet, zorg er altijd voor dat je de juiste licentie gebruikt.

Meer informatie over licenties vind je op de website van creative comons: www.creativecommons.org/

2. Gebruik een editorial kalender

Als je regelmatig blogt is het handig om vooraf te weten waar je in de komende weken/ maanden over gaat schrijven.

Hierdoor kun je vooraf je artikelen plannen, informatie ordenen en hoef je niet op het laatste moment een geschikt onderwerp voor je blog te verzinnen.

Voor mijn zakelijke blogs gebruik ik Google docs en een calender template van smartsheet . Erg handig!

Mocht je gebruikmaken van WordPress, dan zijn er veel gratis editorial calendar plugins te downloaden die je helpen bij het plannen en schrijven van je content.

Een andere veel gebruikte optie is Trello.

3.Weet waar je over gaat schrijven voor je begint.

Het schrijven van een zakelijk blog is voor iedereen verschillend. Sommige beginnen gewoon met schrijven en al doende komen ze op ideeën.

Dat werkt prima voor korte blogs, maar voor langere blogs, zoals deze, houd ik van meer structuur en gebruik daarom een mindmap.

Het idee van de mindmap vond ik in dit handige boekje van van Freerk Teunissen en Aleid van de Vooren-Fokma:  “Tekststructuur, effectiever en efficiënter schrijven

Het gebruiken van een mindmap is een echte aanrader! Je gaat er werkelijk sneller, effectiever en efficiënter van schrijven.

4. Gebruik een Call to Action (CTA) aan het einde van je zakelijke blog

Je hebt een geweldig blog geschreven en je bezoekers hebben je artikel met veel plezier gelezen. Wat nu ?

Als goede marketeer of content creator wil je dat je bezoekers op jouw site blijven en een volgende stap nemen (bijvoorbeeld een formulier invullen of een rapport downloaden).

Bezoekers doen zoiets met alle plezier (als je content goed is), maar je moet er wel om vragen.

Sluit je zakelijke blog dus altijd af met een krachtige call to action!

Hier zijn een paar voorbeelden:

  • Stuur ze door naar een ander blogartikel.
  • Vraag om hun mening of commentaar.
  • Vraag ze je te volgen op social media.
  • Laat ze een afspraak met je plannen
  • etc. etc. etc.

Wil je meer weten over CTA’s ? Lees dan dit artikel van Marketingland.com.

5. Hou het persoonlijk!

Alle digitale tools die we tot onze beschikking hebben ten spijt, marketing is en blijft wat het  altijd al was, namelijk:

het bouwen van een relatie.

Een relatie tussen jouw bedrijf en jouw klant.

Niet meer en niet minder.

Zonder deze relatie heb je geen business.

Relaties bouw je door persoonlijke aandacht te geven.

Mensen zijn (nog) geen robots.

Je snapt ‘m.

6. Gebruik goede koppen in je blogs!

Wat is volgens jou het belangrijkste element van een goed zakelijk blog ?

Is het de juiste spelling, een interessant onderwerp of jouw geweldige schrijfstijl ?

Nope.

Het belangrijkste onderdeel van een zakelijk blog staat helemaal aan het begin:

De Kop!

Yes sir! De kop van je blog!

Deze bepaalt namelijk of mensen op jouw link klikken als ze je vinden in Google (of op je blog zelf).

Als de kop niet uitnodigt tot klikken is al het andere werk voor niets geweest. Hoe goed je blog verder ook is.

Zorg er dus voor dat je zakelijke blogs beginnen met een geweldige kop die zó aantrekkelijk is dat je bezoekers maar één ding kunnen doen: erop klikken.

Hoe je een goede kop schrijft?

Hier zijn wat voorbeelden:

  • Gebruik nummers in je kop. bijvoorbeeld: “10 manieren om snel af te vallen”. “8 tips voor geweldige zonbestemmingen deze zomer” etc. etc.
  • Gebruik het woord “hoe” in je kop. Bijvoorbeeld: “Hoe maak je de lekkerste Italiaanse gerechten in minder dan een half uur”
  • Focus op de “benefits” voor je lezer. Bijvoorbeeld: “5 manieren om snel gewicht te verliezen en je meteen beter te voelen”.
  • Gebruik een vergelijking. Bijvoorbeeld: “3 voordelen die ik kreeg van iedere avond lezen in plaats van televisie kijken.”
  • Maak gebruik van schaarste. Bijvoorbeeld: “6 dingen die niemand je vertelt bij het kopen van een nieuwe auto.”
  • Maak (grote) beloften. Bijvoorbeeld: “De ultieme manier om snel van je vetrollen af te komen”. Belangrijke tip voor deze laatste: maak je belofte waar. Dat scheelt een hoop frustratie bij je lezer :-).

7. Heb geduld.

Zoals ik al eerder aangaf, zakelijk bloggen is een lange termijn-strategie.

Verwacht geen wonderen na een weekje of maandje bloggen.

Het kan weken tot maanden duren voordat je de resultaten van je inspanningen ziet.

Relax. Enjoy the ride.

8. Maak gebruik van veel witregels tussen je zinnen.

Dat leest makkelijker voor je bezoeker.

Zie dit blog als voorbeeld.

9. Vermijd passieve zinnen. Schrijf actief!  

In plaats van te zeggen: “Elsa staat in de lucht te springen”, (wat sowieso fout is ;-)), zeg je: “Elsa springt in de lucht”.

Wil je meer weten over passief vs. actief ?

10. Schrap waar nodig!  

Je bent bezig met het schrijven van een zakelijk blog en je hoeft er geen literatuurprijs mee te winnen.

Houd je zinnen dus kort.

En bondig.

Zoals…

deze.

Hoe langer je zinnen, hoe wolliger het wordt.

Hoe eerder je lezers afhaken.

1 + 1 = 2.

11. Analyseer je data

Maak je gebruik van Google analytics om te zien welk blog het beste presteert ?

Meten is weten. Zorg er dus voor dat je kunt zien hoe je blogs het doen.

Bijvoorbeeld:

  • Hoe komen bezoekers bij je binnen ?
  • Op welke zoektermen wordt je gevonden ?
  • Hoe vaak wordt er doorgeklikt ?
  • Wat doen bezoekers nadat ze je blog hebben gelezen ?

Door geen gebruik te maken van data ben je als een kapitein zonder kompas (of GPS).

12. Beantwoord de commentaren!

Die commentaar-velden in je blog staan er niet voor niets.

Je wilt toch met je doelgroep praten?

Beantwoord dan ook iedere vraag of ieder commentaar van je bezoekers.

Heb je ooit zelf ergens commentaar op gegeven en nooit meer iets gehoord ?

Dat bedoel ik.

Irritant.

Willen we niet.

13. Gebruik professionele blog-software

De tijden van Geocities zijn voorbij en websites zijn professioneler en beter dan ooit.

Hetzelfde geldt voor blogs.

Met alle (gratis) opties die er tegenwoordig zijn om te bloggen is er dan ook geen excuus meer om met een amateuristisch blog voor de dag te komen.

Zelf gebruik ik WordPress maar er zijn vele andere mogelijkheden zoals:

Welke service je ook kiest, zorg voor een professionele uitstraling en…..

Schrijf.

Of laat je blogs schrijven, (door mensen als ik bijvoorbeeld :-)) .

14. Maak een mailinglist

Ben je lekker aan het bloggen en krijg je meer bezoekers op je site ?

Zorg dan voor een mailinglist waarmee je e-mail-adressen van je bezoekers verzamelt.

Deze e-mail- adressen kun je weer gebruiken voor het sturen van gerichte informatie zoals bijvoorbeeld je nieuwste blogs.

Zelf gebruik ik een gratis WordPress-plugin van wpforms die verbonden is met mailchimp .

Auteur:

Hi! Ik ben Leon Fassbender. Freelance tekstschrijver, Ultra- ENFP‘er en waterman tegelijk. Resultaat? Dromen over hoe de wereld beter kan. Mijn schrijven en ideeën zijn gericht op technologie, business, marketing en duurzaamheid.

Geplaatst op